Vecht het onderwijs tegen de symptomen van een maatschappelijk probleem?

Vecht het onderwijs tegen de symptomen van een maatschappelijk probleem?

Terug naar Nieuws | Gepubliceerd op:

Al decennia lang ontbreekt het de overheid aan een duidelijke visie op onderwijs. Het huidige regeerakkoord is een opsomming van maatregelen. Diverse organisaties zijn - na het bestrijden van allerlei symptomen die daardoor ontstonden - op de fles gegaan. Containers vol publicaties zijn hierover geschreven. Veel adviesbureaus ontlenen hieraan hun bestaansrecht. 

Zo worden we in het onderwijs geconfronteerd met veel symptomen als gevolg van het ontbreken van een visie. Wat te denken van al die adhoc-maatregelen rondom werkdruk, lerarentekort, passend onderwijs, bekostiging, lerarenregister, impulssubsidies, etcetera. Wat hebben kinderen, onze toekomst, hieraan? Het zijn symptomen van gebrek aan visie. Wat vinden we maatschappelijk belangrijk, wat willen we er op korte en lange termijn bereiken, hoe versterkt het onderwijs de economische, sociale, technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen en hoe gaan we het onderwijs daartoe zowel organisatorisch alsmede inhoudelijk vorm geven en financieren. Als het aan een visie ontbreekt, vliegt het alle kanten op en wordt het dweilen met de kraan open. Een zinkend schip dreigt en daarom zijn de acties in het onderwijs ons aller belang!